Datering
Maker Harrit Wester

Kajuitrand met snijwerk in eikenbladmotief

Kajuitrand in vijf delen. Blank gelakt eikenhout met snijwerk in eikenbladmotief.
De kajuitrand is afkomstig van Fries jacht (ex boeier) Wytske (ex Maria, Maaike, Trijntje Maria, Nero III, Geertruida) Stamboeknr. 58, zeilnr. 51 RC. De Wytske werd in 1887 door Jelle Jelles Croles te IJlst gebouwd als Fries jacht Maria voor H. Vrolijk uit Sneek. In 1941/42 is het Fries jacht Maria verbouwd tot de boeier Trijntje Maria door scheepsbouwmeester H. Wester uit Woubrugge. Hierbij is o.a. deze kajuitrand aangebracht. In 1981/82 is de boeier (inmiddels Wytske) door Brandsma te Rohel teruggebracht tot Fries jacht in opdracht van dhr. J.A. Vermeulen, de schenker van dit stuk.
Harrit Wester werd op 11 augustus 1901 te Grou geboren als zoon van Ernst Wester en Aaltje Veenstra. Hij had een succesvolle scheepswerf aan de Meinesloot te Akkrum waar hij onder andere enkele snelle vrijbuiters bouwde. In 1932 ging de werf failliet en werd deze overgenomen door Albert Wedman en Tjesse Oosterbaan. Na de oorlog verliet Oosterbaan de werf en in 1956 nam Wobbe Oost de werf over van Wedman. Wobbe Oost overleed in 1963 waarna zijn vrouw en zijn zoon Louw Oost de werf voortzetten. Na zijn faillisement vertrok Harrit Wester naar Woubrugge waar hij een nieuwe werf startte. Ook hier bouwde hij enkele snelle vrijbuiters maar zijn belangrijkste opdrachten kwamen van de marine en het loodswezen. Deze werf werd overgenomen door zijn zoon Ernst Wester.

Identificatie
Titel
Kajuitrand met snijwerk in eikenbladmotief
Objectnummer
FSM-2005-185
Objecttype
  • Scheepssier
    Al datgeen aan boord van een schip dat mooier gemaakt is dan strikt noodzakelijk is of dat voornamelijk voor het mooi aangebracht is. (De Binnenvaart)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000020340
Over
Onderwerpen
  • Friese jachten
    Open of halfgedekt vaartuigje, met ronde vormen, behorend tot de groep der kromstevens. (debinnenvaart.nl)Open rond zeilvaartuig, in grootte en vorm een tussenvorm tussen tjotter en boeier. Kenmerkend is de rijke versiering. De tuigage is een bezaantuig. (MARDOC)
  • Boeiers
    Een van de meest typische Nederlandse pleziervaartuigen dat in de loop van de 17de eeuw onder verschillende vormen in de vaart kwam. Het is algemeen gekenmerkt door zijn ronde vormen en zijn lengte-breedte verhouding van 3:1. Het jacht voert een zogenaamde boeiertuig ook bekend als bezaantuig met een grootzeil met gebogen gaffel en een boom, terwijl het stagfok op een botteloef wordt uitgehouden, de kluiver op een kluiverboom. De zijzwaarden waren breed en rond. Boeiers waren bij uitstek luxeschepen die dikwijls op fraaie wijze versierd waren met beeldhouw- en snijwerk. Zij zijn nog steeds in de vaart.A round-built inland vessel, which lent itself to many uses and was widely used, among other things, for private transportation, as a market vessel, vcoor church attendance, transportation, pleasure boating and the like) (MARDOC)One of the most typical Dutch pleasure craft that entered service under various forms during the 17th century. It is generally characterized by its round shapes and its length-width ratio of 3:1. The yacht carries a so-called buoy rig also known as mizzen rig with a mainsail with curved gaff and boom, while the staysail is held out on a bottlenose rudder, the jib on a jib boom. The swords were broad and rounded. Boeiers were pre-eminent luxury ships, often beautifully decorated with carving and carving. They are still sailing today.Een rondgebouwd binnenvaartuig, dat zich voor vele doeleinden leende en o.a. veel werd gebruikt voor particulier vervoer, als marktscheepje, vcoor kerkgang, vervoer, pleziervaart e.d.) (MARDOC)
Werk
Breedte
16 cm
Diepte
1.7 cm
Lengte
49 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Harrit Wester
Datering
Materiaal
  • Eikenhout
    Eiken is het hout van de Quercus robur. Het hout is hard en goed bestand tegen water. Het is in Noord-Europa op grote schaal gebruikt in de bouw, voor schepen, meubels en panelen. (Conservation Dictionary)Eikenhout is het hout van de eikenboom. Eikenhout is een zeer duurzame houtsoort met wijde poriën, en met brede glinsterende spiegels wanneer het dosse gezaagd is. Het is belangrijk materiaal voor balken, kappen, kozijnen, deuren, betimmeringen e.d.. Tot in de 17e zeer algemeen toegepast, tegenwoordig door schaarste kostbaar en als timmerhout vrijwel geheel door naaldhout verdrongen. Het laat zich goed besnijden en is daarom geschikt voor het maken van meubels. Voor betimmeringen gebruikte men graag wagenschot en gekloofde planken. Eikenhout werd doorgaans aangeduid naar de plaats van herkomst of naar de doorvoerhaven: bv. Deventer hout, Zutphense planken, Hasselts hout (aangevoerd langs de Overijsselse Vecht), Rijns eiken, Wezels hout (langs de Lippe, Ruhr en Rijn aangevoerd), Brabants hout. Noords eikenhout kwam uit Noord-Duitsland en de Oostzeelanden. In Oost-Nederland werd veel inlands eiken verwerkt. Thans is er in hoofdzaak Frans, Westfaals en Slavonisch eiken in de handel. (Haslinghuis)Oak is the wood of Quercus robur. The wood is hard and highly resistant to water. It has been widely used in northern Europe in construction, for ships, furniture and panels. (Conservation Dictionary)Oak wood is the wood of the oak tree. Oak is a very durable type of wood with wide pores, and with wide glistening mirrors when cut on the dead end. It is important material for beams, hoods, frames, doors, paneling and the like. Very widely used until the 17th century, nowadays it is expensive due to its scarcity and almost completely replaced by softwood. It is easy to cut and therefore suitable for making furniture. For paneling, people liked to use wagon shot and split planks. Oak wood was usually designated by its place of origin or transit port: e.g. Deventer wood, Zutphen planks, Hasselt wood (supplied along the Overijsselian Vecht), Rhenish oak, Wesel wood (supplied along the Lippe, Ruhr and Rhine rivers), Brabant wood. Nordic oak wood came from northern Germany and the Baltic countries. In the eastern Netherlands a lot of native oak was processed. Nowadays mainly French, Westphalian and Slavonian oak is in trade. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA