Datering
Maker Boele Tienstra

Scheepsmodel van de PW-10, patrouilleschip van Provinciale Waterstaat Friesland.

Scheepsmodel van de PW-10, patrouilleschip van Provinciale Waterstaat Friesland. Op spanten gebouwd. Schaal 1:20. Tuigage: geen De romp: Het voorschip is scherp. Het achterschip loopt in ronde lijnen uit op een stompe punt. De bodem is niet vlak, maar loopt rond. Het model van voor naar achter: in de voorsteven zijn twee kluisgaten gemaakt. Uit het kluisgat aan stuurboord hangt een anker. Het hangt aan een ketting dat is vastgezet op de ankerlier op het voordek.Op de punt van het voorboeisel is een kleine vlaggenstok geplaatst, waarin een Friese wimpel als prins wordt gevoerd. achter de ankerlier een brandspuit (met één draaibare spuitmond en twee kranen). De opbouw is aan de voorkant laag. De zijwanden van dit lage gedeelte zijn voorzien van drie patrijspoorten. Het hoge deel van de opbouw is rondom voorzien van ramen: in de voorwand twee ramen, in de zijwanden aan weerszijden twee ramen en een schuifdeur en in de achterwand een raam en een scharnierbare deur. Op het dak van de kajuit staat een lantaarnmast. Op de mast en de zaling zijn diverse lichten (twee witte boordlichten, twee oranje zwaailichten, een rood en een groen rondschijnend licht), een luchthoorn en een antenne geplaatst. Voorts op het dak een luidspreker, een schijnwerper, een ventilatie pijp, twee boordlichten (rood en groen) en de radarantenne. Het dak van de kajuit kan worden weggenomen, zodat de inrichting van de kajuit beter zichtbaar wordt. Tegen de voorwand van de kajuit is het dashboard zichtbaar: een stuurwiel, een electriciteitskast, het bedieningspaneel van de motor (knoppen en vier wijzers) met daarop het merk DAF, een gashendel, een marifoon en andere communicatie apparatuur (inclusief microfoon), een radarmonitor met kap, een brandblusser, etc. Achter de het stuurrad een draaikruk met rugleuning. Een zelfde kruk staat aan stuurboord. Het achterste deel van de kajuit is ingericht met banken (met kunstleer bekleed) tegen de achterwand en de wand aan stuurboord, een tafel en twee losse stoelen. op de achterwand van de kajuit is aan de buitenkant een werfplaat aangebracht met het opschrift 'Scheepswerf / Bijlsma b.v. / Wartena Fr.' Achter de kajuit de mast van de radarantenne en de (afneembare) overkapping van de machinekamer. Deze overkapping is voorzien van vier achterwaarts gerichte pijpen, twee luiken waarin twee lichtranden zijn gemaakt en aan bakboord een toegang door middel van deuren en een schuifluik. Aan stuurboord is tegen de overkapping een kist gemaakt en tegen de achterkant van de overkapping staat de dubbele sleepbolder (beting) van het schip. Wanneer de overkapping wordt weggenomen wordt de servomotor van het schip zichtbaar. De motor is de aandrijving (via wormwielen en tandraderen) van de radarantenne en de scheepsschroef). Tegen de binnenkant van de kap heeft de modelbouwer zijn signatuur achtergelaten: 'B. Tienstra / Leeuwarden / 15-10-1977'. Aan het boeisel van het achterdek hangen reddinggordels met het opschrift 'PW 10 FRIESLAND'. Aan stuurboord is in een ring aan het boeisel een davit geplaatst. Deze kan ook aan bakboord worden gebruikt, want aan het boeisel aan bakboord zijn dezelfde houders geplaatst. Voorts op het achterdek twee dubbele bolders, een trapje tegen het boeisel, een houten achterbank met daaronder een opgerolde landvast. Achter de bank een verhoogd dek met luik. Wanneer het luik wordt verwijderd wordt de stuurinrichting zichtbaar: het stuurwiel in de kajuit staat in verbinding met de twee roerbladen. Achter het luik van de stuurinrichting een vlaggenstok met Nederlandse vlag. Op de boeisels van het voorschip de naam van het schip: 'PW 10'. Op de zijwanden van de kajuit: 'PROVINCIALE WATERSTAAT'. Op het achterboeisel: 'FRIESLAND'. Over het berghoud is over de gehele lengte een rubberen stootrand bevestigd. Het schip heeft één scheepsschroef. Het model is geplaatst op twee houten dragers die zijn gemonteerd op een gelakte plank. Daarop is een metalen plaatje met opschrift bevestigd: 'Inspectievaartuig P.W. - 10 / Eig. Provincie Friesland / Bouwjaar 1973 / lengte o.a. 14.80 m. / breedte o.a. 4.04 m. / diepgang 1.20 m. / Vermogen 195 pk / Cap. bluseenheid 1300 ltr/min. / modelbouwer B. Tienstra'. Kleuren: De romp is donkerblauw. Het onderwaterschip is bronskleurig met een helrode bies op de waterlijn. De opschriften op de boeisels zijn wit. De dekken zijn grijs. de ankerlier is bruin, de blusinstallatie is oranje. De kajuit is wit. De deuren van de kajuit zijn gelakt. De overkapping van de machinekamer is bruin en de beting is zwart. De achterbank is gelakt. Accessoires: stander, twee reddinggordels, trapje en een landvast.
Het schip is in 1973 gebouwd op de werf Bijlsma te Warten. In het overzicht van de op de werf gebouwde schepen komt het voor onder bouwnummer 583 'inspectieboot'. De modelbouwer Boele Tienstra is geboren 30 sep. 1936. Werkzaam op de administratie van de afdeling scheepsvaartinspectie van Provinciale Waterstaat. Hij bouwde in totaal 23 modellen (skûtsjes, een botter, een betonningsvaartuig, een vrachtschip, etc.), waarvan er drie behoren tot de collectie van het Nederlands Scheepvaart Museum te Amsterdam. Dit model werd gebouwd ter gelegenheid van het afscheid van W. Otter, inspecteur van de scheepvaart bij Provinciale Waterstaat Friesland. De bruikleengever R. de Boer werkte van 1969-1995 bij Provinciale Waterstaat. In 1979 volgde hij W. Otter op als inspecteur scheepvaart. Bij zijn afscheid in 1995 kreeg hij het model aangeboden.
literatuur: - A.J. Wijnsma, Van roeiboot tot coaster (z.p., 1993) - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1996, p. 20-21

Identificatie
Titel
Scheepsmodel van de PW-10, patrouilleschip van Provinciale Waterstaat Friesland.
Objectnummer
FSM-1996-002
Objecttype
  • Scheepsmodellen
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000015580
Over
Onderwerpen
  • Patrouilleboten
  • Waterstaat
    De regeringsdienst en de ambtenaren daarvan, belast met de zorg over en het beheer van de waterstand, de waterlopen en alle werken die deze leiden en beteugelen, en ook met de zorg voor de naleving der wetten en verordeningen daarop betrekking hebben.
  • Friesland
Werk
Breedte
20.0 cm
Hoogte
28.0 cm
Lengte
75.0 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Boele Tienstra
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA