Datering
Maker Klaas Smit
Scheepsmodel van de rondvaartboot Watersport VI uit Leeuwarden.
Scheepsmodel van de rondvaartboot Watersport VI uit Leeuwarden. Op spanten gebouwd. Schaal 1:50. Rondhouten en tuigage: geen (twee vlaggemasten) De romp: De voorsteven is scherp en stijl. Het achterschip is rond en geveegd. De bodem is vlak. Het model van voor naar achter: Over de buitenkant lopen twee berghouten (stootranden). Op het boeisel is over de gehele lengte van het schip een reling gemaakt. Op het voorschip is de naam van het schip geschilderd: 'WATERSPORT VI'. Op de voorsteven een driehoekige Friese vlag. Op het voordek is aan stuurboord tegen de reling een bank gemaakt. Aan bakboord een opbouw met schuifluik en dubbele deuren: de toegang tot de benedendekse ruimte. Deze ruimte is voorzien van negen patrijspoorten aan elke kant. De bovendekse salon is gemaakt van hout en tentdoek en loopt van boeisel tot boeisel. Langs de wanden van de salon banken en in het midden een dubbele bank. De voormast steekt door het dak van de salon heen. De mast wordt gehouden door vier stagen die aan het dak van de salon zijn bevestigd. Direkt achter de salon een open, metalen opbouw: een door metalen stangen gedragen bovendek. Onder dat dek is de overkapping van de stoommachine te zien en een tweede opbouw met schuifluik en dubbele deuren. Ook deze opbouw biedt toegang tot de benedendekse ruimte. Achter de stoommachine het luik van de kolenbunker. Het bovendek is omgeven door een reling. Op het bovendek staat de zeszijdige stuurhut (de achterwant is recht, de voorwand is driezijdig). Op de stuurhut een wit boordlicht en aan de voorwand hangt een scheepsbel. Voor de stuurhut een dubbele bank. Aan de reling hangen de boordlichten (groen en rood) en een hoefijzervormige reddingboei. Achter de stuurhut steekt de schoorsteen van de stoommachine uit het dek. Op de schoorsteen een gele band met daarop de letter W. Achter de schoorsteen een tweede bank en de trap die de verbinding vormt tussen bovendek en achterdek. Het achterdek is overkapt met een opbouw van hout en tentdoek. Langs de ronde achterreling is een bank gemaakt. Op het achterdek de achtermast, die wordt gehouden door drie stagen. De stagen van de beide masten en de draden tussen de masten zijn gepavoiseerd met driehoekige vlaggetjes. In de top van de voormast een blauwe wimpel op stok en in de tot van de achtermast een Friese vlag op stok. Op het achterschip voert het schip een rood-wit-blauwe vlag. Kleuren: De romp is lichtgeel, het onderwaterschip is zwart. Het bovenste berghout is lichtgeel het onderste is ei-geel. De houten dekken, de houten opbouw, de houten salon, de banken en de houten opbouw van de stuurhut zijn gelakt. Het bovendek is geel. Het tentdoek van de salon en de achteroverkapping is wit. De overkapping van de stoommachine, de schoorsteen en de trap zijn zwart. Accessoires: enkelvoudige houten stander.
De rondvaartboot Watersport VI had een vaste ligplaats aan de Zuidergracht te Leeuwarden, vlak voor de Beurs. Het schip was eigendom van Hennie van Duuren. Er werden veel rondvaarten mee gehouden vanuit Leeuwarden. Voordat het werd omgebouwd tot rondvaartboot was het in de vaart als beurtschip 'Eendracht II' van de gebroeders Bakker te Langweer. Met het schip werd een beurtdienst tussen Langweer en diverse Friese plaatsen onderhouden. Het stond bekend als 'Langweerder boot' of de 'Witte boot'. Het was toen niet geel maar wit en was nog niet voorzien van de houten opbouw.
Het schip was omstreeks 1910 gebouwd bij 'Molema & Landeweers machinefabriek en scheepswerf' te Leeuwarden voor f 8.000,--.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1988, p. 22
- Dirk Swierstra, 'Molema & Landeweers machinefabriek en scheepswerf' in: Leovardia nr. 5 (juni 2001), p. 13
Reacties