Datering
Maker Onbekend
Model van een paviljoentjalk met schroef en houten roef.
Model van een paviljoentjalk met schroef en houten roef. Blokmodel, schaal onbekend. De romp is gesneden uit één stuk hout (vermoedelijk balsa). de stevens zijn van hout. De roef, het paviljoen, de luiken en andere details lijken gemaakt van papier of hout. De tuiglier en pomp zijn van metaal. Het schip heeft één mast, gehouden door een voorstag op twee bokkepoten op het voordek. De bokkepoten worden met een takeling belegd op de braadspil en een bolder. Aan de voorstag een opgedoekte fok. Op het voordek een verhoogd luik naar het vooronder en een laag tweede luik. Naast de mastkoker aan stuurboord een mastlier en aan bakboord een handpomp, beide lijken eigenlijk te groot voor de schaal van het schip. De mast staat in een mastkoker en strijkt bovendeks. De vallen zijn belegd op klampen en een nagelbank tegen de mastkoker. Aan weerszijden een dubbel want en een bakstag. Het grootzeil met giek en rechte gaffel is opgedoekt. Op de mast een rode vleugel. Achter de mast het laadruim met luiken, deels afgedekt met doek. Achter zwaardklampen aan weerszijden een houten zwaard met zwaardloper door een schildpadblok. Achter het ruim een hoge witte roef met in ieder geval aan voor- en achterzijde de suggestie van houten wanden. De zijden missen die suggestie. In het voorschot twee ruitvormige raampjes. In beide zijden twee rechthoekige raampjes. Aan stuurboord bovendien een reddingsboei. In de groene achterzijde van de roef aan stuurboord een deur. Het rode dak draagt navigatielichten en een bundel touw. Naast de roef houten zetborden. Achter de roef op het dek een dwarsscheepse plank met latten voor grip voor de roerganger. Het achterdek is verhoogd als paviljoen. Daarop een koekoek. Onder het boeisel van het achterschip twee lichtranden. Op het hoge houten roer een helmstok en roeklik. In de scheg van het achterschip een schroefraam met schroef. De romp is zwart met een rood boeisel. Op het achterschip en een deel van het roer een geel accent. Met stander.
Het model is een mooi voorbeeld van de overstap van pure zeilvaart naar het gebruik van een scheepsmotor. Oorspronkelijk was dit schip een puur zeilende paviljoentjalk met woonruimte onder het achterdek. Bij het plaatsen van een motor in deze schepen ging in ieder geval een deel van de kostbare leefruimte verloren. De oplossing in dit geval was het plaatsen van een houten roef bovendeks.
Reacties