Datering
Maker Andries Bosma
Scheepsmodel van een praam.
Scheepsmodel van een praam. Op spanten gebouwd: huidplaat van zink, vastgeklonken op spanten van koper. Schaal 1:10.
Rondhouten en tuigage: geen.
De romp: Het voorschip is scherp, heeft ronde boorden en is voorzien van een rechte stevenbalk. Het achterschip is scherp, heeft ronde boorden en in is voorzien van een rechte stevenbalk. De bodem is vlak.
Het model van voor naar achter: In het voorschip tussen de boeisels in de punt een driehoek. De boot is open: de spanten en de bollingen van de klinknagels zijn zichtbaar. Daarachter een staand dwarsschot. Aan de bodemkant daarvan is voor een lange beugel gemaakt (als een overloop) waaraan een ketting is vastgezet (de landvast). Tussen de steven en het dwarsschot een kleine houten buikdenning. Tussen het schot in het voorschip en het schot in het achterschip is de laadruimte. Deze is bedekt met buikdenningen. Het dwarsschot in het achterschip is van dezelfde vorm als die in het voorschip en is ook voorzien van een beugel met ketting. Ook is het achterschip is een kleine buikdenning en is bij de steven een driehoek geplaatst tussen de boeisels. Het roer hangt met twee roerhaken aan de achtersteven. Het roer is voorsien van een metalen helmhstok. De helmstok is gebogen en is aan de voorkant voorzien van een hadgreep.
Kleuren: De romp is zwart. De binnenkant van de praam is ook zwart. De buikdenningen zijn gelakt. De loopplank is grijs met witte randen. De vaarboom is gelakt en heeft een zwarte onderkant.
Accessoires: vaste stander, loopplank en vaarboom.
Het model is gebouwd door Andries Bosma uit Scharnegoutum. Hij is geboren te Sneek op 31 juli 1933. Na zijn opleiding op de Sneker ambachtsschool volgde hij nog een aantal cursussen: lassen (twee jaar op de avondschool) en scheepsbouw/scheepstekenen (twee jaar Bemetel). Bosma begon met werken in 1950 bij machinefabriek Hubert te Sneek als constructiebankwerker. Van 1951-1968 werkte hij bij scheepswerf Boomsma te Sneek. Vervolgens werkte hij vijf jaar bij scheepswerf Van der Werff & Visser te Gorredijk en keerde in 1973 terug bij scheepswerf Boomsma te Sneek. Daar bleef hij tot 1980. Vanaf 1988 hield Bosma zich bezig met de bouw van scheepsmodellen. Andries Bosma overleed op 29 april 2010.
Het model werd gebouwd naar de scheepsbouwtekening met inv.nr. 1991-401: een tekening van Bauke Roorda uit Drachten waarop naast een andere scheepstypen (tjalken) ook een praam is getekend. De praam is een vooral in het noorden van het land voorkomend scheepstype. Er zijn vele soorten pramen. Het is een gestrekt plat binnenschip met vlakke bodem. In de negentiende eeuw werd de term praam vooral gebruikt voor binnenschepen uit Drenthe en Overijssel: een vlakke bodem met schuine zijden, een breed boeisel en weinig zeeg. Doorgaans ontbrak een roef. Ze vervoerden hout, turf en granen. Ze werden soms gezeild, maar meestal geboomd. Later werd er een buitenboordmotor aan gehangen of werden ze geduwd of gesleept door kleine duw- of sleepboten.
literatuur:
- Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1993, pp. 16-17.
Reacties