Datering
Maker Rudolf Jan Brandsma
Scheepsmodel van het rondspant motorjacht Meermin.
Scheepsmodel van het rondspant motorjacht Meermin. Zeer waarschijnlijk naar ontwerp van een Dartsailer 27 of Sirocco 28. Schaal niet bekend.
Romp: ronde bodem. Spitse voorsteven, schuin naar voren hellend. Rond achterschip, dat uitloopt in een flauwe punt. Het schip is voorzien van een kiel (die aan de voorkant beschadigd is). Daarachter steekt de schroef in het water en daar weer achter het roerblad.
Het model van voor naar achter: Op de voorsteven een stuk hoekbeslag. Op het boeisel loopt van voor naar achter een metaalstrip. Daarop zijn de standers van de reling bevestig. Op het voor- en achterschip zij deze relingen vast en langs de gangboorden zijn de relingen voorzien van doorgeregen touwwerk. Op het boeiselbeslag zijn ook metalen kikkers en touwgeleiders aangebracht. De relingen en het relingbeslag zijn zilverkleurig geschilderd: het suggereert roestvrijstaal. Op het voordek ligt een los anker.De opbouw bestaat uit een lage salon met daarachter een hogere stuurhut. De salon is voorzien van drie ramen in elke zijwand en een raamluik in het dak. Achter het luik een lantaarnmast die door drie stagen wordt gehouden. Op de mast een wit boordlicht dat echt kan schijnen (werkt met een batterij en een knop in de stuurhut). Voorts op de voorkant van de lantaarnmast een tweede boordlicht en aan de zaling van de mast een vlaggenlijn. De stuurhut heeft in de voorwand drie ramen en in de zijwanden elk twee ramen. Onder deze zijramen een handreling. Op het dak van de stuurhut ook twee handrelingen en een raamluik. De achterwand van de stuurhut is van hout. Daar is een scharnierende deur en twee ramen van ongelijke grootte. Ook aan de achterkant is de stuurhut voorzien van twee (verticale) handrelingen. Het dak van de stuurhut is verwijderbaar. In de stuurhut aan bakboord een stuurrad en een instrumentenpaneel (daarop de knop van het licht en een gashendel). Aan stuurboord een tafel met twee bankjes, die met bruine pluche zijn bekleed. De stuurhut en de salon zijn ook in hun geheel van de romp te verwijderen. In de salon ligt de bedrading van de boordlichten (deels verwerkt in de holle mast). Op de zijkant van de stuurhut is de naam van het schip geschilderd: "MEERMIN". Achter de stuurhut de kuip. Deze is voorzien van banken. In het achterschip is ook het hemphout (dat met een tandwielconstructie werkend is gemaakt). Op de achtersteven achterlicht. In het achterschip is de motoruitlaat te zien en is de plaatsnaam "IRNSUM" geschilderd.
Accessoires: stander en los zwemtrapje.
Kleuren: de romp is wit met een groene bies op de waterlijn. Het onderwaterschip is rood. Langs het boeisel een groene band. De dekken, het gangboord en de kuip zijn wit. De salon en de stuurhut zijn eveneens wit, met een groene band langs de salonramen. De achterwand van de stuurhut is gelakt. Het interieur van de stuurhut is van ongelakt hout. het plafond van de stuurhut en de wanden van de salon zijn met vinyl bekleed.
Het model is gebouwd door Rudolf Jan Brandsma. Geboren Delfzijl 24 dec. 1920 en overleden te Leeuwarden 3 jan. 2001. Zijn laatste adres was in Nijlanstate (73) te Leeuwarden. Brandsma was directeur van de afdeling Friesland van de ANWB. In zijn vrije tijd was hij fervent watersporter. Uit enthousiasme over de watersport heeft hij zijn eigen motorjacht als model gebouwd.
Zeer waarschijnlijk betreft het een model van een Dartsailer 27, een ontwerp uit ca. 1975 van Willem de Vries Lentsch jr.. De Dartsailers werden in meerdere maten en uitvoeringen gebouwd bij de Holland Boat Company (HBC) te Hardinxveld-Giessendam. Later werden de mallen van de Dartsailer 27 overgenomen door onder andere jachtwerf de Boarnstream te Irnsum die het ontwerp in de vaart bracht onder de naam Sirocco 28 (bron: www.dartsailerclub.nl)
Reacties