Datering
Maker Jeen Eppinga

Scheepsmodel van het Leeuwarder grachtenpontje.

Scheepsmodel van het Leeuwarder grachtenpontje. Blokmodel. Schaal niet bekend. Rondhouten en tuigage: geen (alleen een lantaarnmast) De romp: Het schip heeft een rechthoekige vorm. Het voorschip is plat en vanaf het vlak schuin oplopend. Het achterschip heeft dezelfde vorm. De bodem is plat. Het model van voor naar achter: Voor en achterkant zijn gelijk: dubbele opstap, houten dek met vaste zijrelingen en een ketting als reling over de opstag. In het midden de opbouw, een soort wachthuisje met één wand. In de wand een raam. Het dak overdek de volle breedte van het schip. Langs de rand van het dak een gekartelde sierrand. Op het dak een lantaarnmast die wordt gehouden door twee stagen. In de mast hangen twee boordlichten. De pont wordt voortbewogen door hefboomklem op een draad die over de gracht was gespannen. Het pontje is geplaatst op een plank die de gracht moet voorstellen. Aan twee kanten zijn daar steven trappen met houten leuningen gemaakt. Kleuren: De romp is groen. Het onderwaterschip is groen met een witte rand op de waterlijn. De reling is groen. De opstaande wanden zijn wit. De sierranden zijn wit met rood. De standers van het dak zijn groen met rood. Het dak is blauw. De opstappen en de buikdenning zijn gelakt. Het water is blauw. De trappen zijn geschilderd in steenmotief en de houten leuningen zijn wit. Accessoires: vaarboom, dekzwabber en een pop in gebreide kleren.
In Leeuwarden voeren drie grachtenpontjes: bij de gevangenis, bij theater de Harmonie en in de Prinsentuin. De pontjes waren alledrie van dezelfde vorm. De vervaardiger Jeen Eppinga was pontbaas op de grachtenpont in de tussen de Zuidergrachtswal en de Tweebaksmarkt. Op de momenten dat er geen klanten waren doodde hij de tijd in zijn wachthokje met het maken van modellen van zijn pont. Hij maakte ze op bestelling voor klanten die er belangstelling voor hadden. Er zijn dus meerdere exemplaren van dit model gemaakt. Op 17 november 1960 vierde Jeen Eppinga zijn 45 jaar ambtsjubileum. Tot de collectie van het Fries Scheepvaart Museum behoort een tekening van de stadsponten van Leeuwarden: inv.nr. T-110.
literatuur: - Leeuwarder Courant 17-11-1960 - Archief Vereniging Fries Scheepvaart Museum, correspondentie A.M. Sustring - H. Halbertsma, d.d. 18 sep. 1961.

Identificatie
Titel
Scheepsmodel van het Leeuwarder grachtenpontje.
Objectnummer
FSM-K-065
Objecttype
  • Scheepsmodellen
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000015496
Over
Onderwerpen
  • Veerponten
Werk
Breedte
22.5 cm
Hoogte
27.0 cm
Lengte
174.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Jeen Eppinga
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
  • Touw
    Koord; bundel garen die eerst tot een draad gesponnen wordt, waarna meerdere draden tot een streng of kardeel worden geslagen. Meerdere kardelen bij elkaar vormen een touw.Zwaar koord, tenminste 6,35 mm in diameter, dat is gevormd door twee of meer strengen van natuur- of kunstvezel ineen te draaien. (Toegepaste Kunst Project, RKD)Een touw of koord is een middel om zaken bij elkaar te binden, of om trekkrachten over te brengen. In het laatste geval gebruikt men vaak een dikkere variant, kabel of zeel die bestaat uit ineengedraaide strengen. Dit zijn op hun beurt weer om elkaar heen gedraaide draden of vezels. A rope or cord is a means of tying things together, or of transmitting tensile forces. In the latter case, one often uses a thicker variety, cable or zeel consisting of strands twisted together. These in turn are threads or fibers twisted around each other.Cord; bundle of yarn that is first spun into a thread, after which several threads are beaten into a strand or carbine. Several karparts together form a rope.Heavy cord, at least 6.35 mm in diameter, formed by twisting together two or more strands of natural or artificial fiber. (Applied Arts Project, RKD)Een touw of koord is een middel om zaken bij elkaar te binden, of om trekkrachten over te brengen. In het laatste geval gebruikt men vaak een dikkere variant, kabel of zeel die bestaat uit ineengedraaide strengen. Dit zijn op hun beurt weer om elkaar heen gedraaide draden of vezels.
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA