Datering
Maker Th. Visser
Scheepsmodel van een Duitse krabbenkotter.
Scheepsmodel van de Duitse krabbenkotter Seestern met visserijnummer CUX 87. op spanten gebouwd. Schaal niet bekend. Rondhouten en tuigage: Het model is voorzien van twee masten: een liermast en een druilmast. De liermast op het voordek wordt gehouden door drie voorstagen op de voorsteven en aan weerszijden door twee zijstagen. De zijstagen zijn vastgezet aan puttingijzers op de buitenkant van de boorden. Aan de liermast hangen twee achterwaarte liergieken in dubbele takels. Ook zijn aan de mast twee losse takels gehangen. De bovenste blokken daarvan hangen aan kettingen in de mast en de onderste blokken zijn vastgehaakt aan het dak van de machinekamer. De achtermast is geplaatst tegen de achterwand van de stuurhut. De achtermast wordt gehouden door een voorstag op het dak van de stuurhut. Aan de achtermast is een kleine giek gemaakt waaraan een bezaanzeil gevoerd kan worden. De schoot daarvan wordt vastgezet op een oog op het achterboeisel. Tussen de achtermast en de liermast loopt een dubbele antennedraad, die wordt afgetap naar de stuurhut. Een groot aantal stagen, takels en vallen zijn losgeraakt en vernield. De romp: de voorsteven en scherp met een afgeronde boeg. Het achterschip is rond en licht naar binnen vallend. De bodem is rond en voorzien van een kiel. Het model van voor naar achter. Op de boorden van het voorschip is aan beide zijden het visserijnummer van het schip geschilderd (witte letters op zwart): 'CUX 87'. Op het voordek een beting, een toegang tot het vooronder met deur en ronde schuifkap. Vlak voor de liermast een lichtkap met tralies. Wanneer deze wordt verwijderd is te zien dat in het vooronder een electrisch lampje is gehangen. Tegen de boeisels van het voordek twee houten bolders. Achter de liermast is in het dek een luik gemaakt. Op het achterschip een opbouw. Het lage deel is het dak van de machinekamer. Op de voorkant daarvan is een lichtkap gemaakt. Daarachter de stuurhut. De voorzijde daarvan is rond en voorzien van vijframen. in de zijwanden van de stuurhut een smalle deur en twee patrijspoorten. In de achterwand van de stuurhut twee rechthoekige ramen. Op het dak van de stuurhut een schijnwerper en twee boordlichten. Het dak is afneembaar. Aan de onderkant ervan zijn de draden van de lichten gemonteerd: de boordlichten en de schijnwerper zijn voorzien van electrische lampjes. Naast de druilmast is tegen de achterwand van de stuurhut de schoorsteen van de scheepsmotor geplaatst. Langs de boeisels van het achterschip twee houten bolders. Tegen de achtersteven is een bank gemaakt. Op de buitenkant van de achtersteven is de naam van het schip geschilderd (witte letters op zwart): 'SEESTERN'. Een aantal onderdelen zijn beschadigd. Kleuren: De romp is gelakt. Het onderwaterschip is zwart met op de waterlijn een witte bies. Ook het berghout is wit. De boeisels zijn aan de binnenkant wit geschilderd. Het dek is gelakt. De toegang en de lichtkant van vooronder zijn bruin en wit. De liermast is bruin met zwarte accenten. Het luik op het dek is zwart. De wand van de machinekaemr is wit. Het dak van de machinekamer en de wanden van de stuurhut zijn gelakt. Het dak van de stuurhut is wit. De schoorsteen is zwart. De druilmast is bruin. De stander is groen. Accessoires: stander.
Het model is vervaardigd uit een bouwdoos van Billing-Boats. Het is niet voltooid en met name de tuigage is zwaar beschadigd. De viskotter is in Nederland het meest gebruikte motorschip voor de kustvisserij (trawlvisserij, boomkorvisserij en spanvisserij). Op kotters wordt het meest gevist op haring en platvis. In de loop de tijd wordt er steeds meer over het achterschip gevist. Men spreekt dan van een hekkotter. Afhankelijk van de grootte varen op een kotter 4 tot 7 man.
Reacties